تشنج و سکته؛ عارضه داروهاي معجزه‌آساي لاغري
جهاد دانشگاهی استان خوزستان-آزمایشگاه
علوم آزمايشگاهي-جهاد دانشگاهي استان خوزستان-پزشكي-هماتولوژي-پاتولوژي-اهواز

لاغري و جواني، آرزوي مشترک بسياري از انسان‌‌هاست؛ آرزويي که تصور رسيدن به هر کدام از آنها حتي براي مدت زماني کوتاه بسيار شيرين است. شايد همين شيرين بودن اين تصور و آرزو است که باعث مي‌شود بسياري از ايرانيان براي تجربه هرچند کوتاهش، به انواع و اقسام تبليغات اينترنتي، ماهواره‌اي و حتي خياباني اعتماد کنند...

داروهاي معجزه‌آسايي که به مردم نويد آن را مي‌دهد بدون سختي کشيدن به آساني لاغر يا حتي جوان ‌شوند و چه وسوسه‌‌اي از اين بالاتر آن هم براي حداقل 50درصد از جمعيت ايران که از افزايش وزن و چاقي رنج مي‌برند؟!
 


 

متاسفانه با وجود هشدارها و آگاهي‌هايي که به صورت مرتب از سوي نهادهاي مسوول و کارشناسان نسبت به خطر استفاده از قرص‌‌ها، معجون‌‌ها و پودرهاي معجزه‌آساي لاغري داده مي‌شود، همچنان افراد سودجو تلاش مي‌كنند تا با به روز کردن تبليغات خود و جذاب‌تر کردن آن، بر مشتريان‌شان بيفزايند و در اين ميان تنها فردي که آرزوي لاغري يا جواني را دارد ضرر مي‌بيند؛ ضرري که حتي مي‌تواند به ارزش جانش تمام شود.
 


 

گول داروهاي صددرصد گياهي را نخوريد
 

در تازه‌ترين هشدار در اين زمينه، وزارت بهداشت با توجه به تبليغات گسترده فرآورده‌‌هاي كاهش وزن در اينترنت و ساير رسانه‌‌ها به افراد توصيه کرده که از تجويز يا مصرف اين دسته از فرآورده‌‌ها كه فاقد مجوز وزارت بهداشت هستند خودداري كنند.
 

معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي درباره مصرف فرآورده‌‌هاي تقلبي كاهنده وزن اعلام كرد:‌ «برخي از اين محصولات با ادعاي كاملا گياهي بودن،‌ نداشتن هيچ‌گونه عارضه جانبي و اثر چشمگير و معجزه آسا دركاهش وزن در زماني كوتاه،‌ تبليغ و عرضه مي‌شوند كه برخي از اين فرآورده‌‌ها با وجود ادعاي طبيعي بودن يا فقط حاوي اجزاي گياهي بودن، حاوي مواد شيميايي مضر يا داروهايي با مقادير بسيار بيشتر از حداكثر دوز پيشنهادي آنها هستند كه روي در اين محصولات يا در تبليغات آنها به وجود اين تركيبات،‌ اشاره نمي‌شود.»
 

براساس اعلام وزارت بهداشت اين فرآورده‌ها خطر بزرگي براي سلامت جامعه محسوب مي‌شوند و به صورت غيرقانوني و قاچاق به فروش مي‌رسند كه عوارض ناشي از اين فرآورده‌‌ها مي‌تواند بسيار جدي باشد. سيبوترامين يكي از مواد شناسايي شده است كه در بسياري از اين محصولات يافت مي‌شود و مي‌تواند سبب تشنج، افزايش فشار خون،‌ افزايش ضربان قلب، حمله قلبي و سكته شود. همچنين اين دارو مي‌تواند با ساير داروهايي كه بيمار مصرف مي‌كند، تداخل داشته باشد و خطر بروز عوارض دارويي را افزايش دهد.
 

بنابر اعلام معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي،‌ ادعاي وجود تركيبات گياهي يا طبيعي در يك فرآورده دليل بر بي‌خطر بودن آن نيست و حتي تركيبات گياهي نيز ممكن است داراي عوارضي باشد يا در افراد خاص مصرف آنها با احتياط يا ممنوع باشد.
 


 

يک تجربه تلخ
 

همين 4 ماه گذشته بود که دختر جواني که به اميد لاغري زودهنگام داروي قلابي چيني مصرف کرده بود تا يک قدمي مرگ رفت.
 

21 آذرماه سال گذشته، امدادگران اورژانس تهران پيکر نيمه جان دختر جواني به نام «سحر» را که در يک قدمي مرگ قرار داشت به بيمارستاني در شمال تهران منتقل کردند. نخستين بررسي‌‌ها نشان مي‌داد دختر جوان دچار ايست قلبي، تنفسي شده و در حالي که اميد چنداني به زنده ماندنش نبود تيم ويژه پزشکي بيمارستان پس از تلاش يک ساعته او را به زندگي بازگرداندند. بلافاصله نيز «سحر» به بخش مراقبت‌هاي ويژه منتقل شد.
 

مادر دختر جوان در اين‌باره گفته بود: «چندي قبل دخترم براي کاهش وزن به يک عطاري در سعادت آباد رفت و فروشنده نيز به او توصيه کرد از يک داروي صددرصد گياهي چيني براي لاغري و از بين بردن چربي‌‌هاي اضافي استفاده کند و عملکرد معجزه‌‌آساي آن را نيز خيلي سريع ببيند. دخترم که به راحتي فريب خورده بود بلافاصله با پرداخت 40 هزارتومان، يک بسته داروي گياهي خريد اما چند روز پس از مصرف دارو ناگهان بيهوش شد. من که با مشاهده اين صحنه به شدت ترسيده بودم، او را با آمبولانس اورژانس به بيمارستان منتقل کردم که خوشبختانه با عنايت خدا و تلاش پزشکان، سرانجام دخترم از يک قدمي مرگ بازگشت.»
 


 

به سراغ عطاري‌‌ها نرويد
 

شايد رخ دادن اتفاقات متعدد و مشابه اينچنيني درباره داروهاي کاهنده وزن يا مکمل‌‌هاي معجزه‌آسا که توسط مراکز غيرقانوني و حتي عطاري‌‌ها به مردم عرضه شده منجر شد که وزارت بهداشت در اين اطلاعيه خود به مراکز مجاز عرضه داروها و مکمل‌‌ها هم اشاره کند.
 

به گفته وزارت بهداشت، تنها محل مجاز فروش مكمل‌‌هاي غذايي و رژيمي داروخانه است و افراد نبايد اين فرآورده‌‌ها را از اماكني مانند باشگاه ورزشي و عطاري‌‌ها تهيه كنند. همچنين صرف داشتن بروشور يا برچسب به زبان فارسي دليلي بر مجاز بودن فرآورده نيست و حتما بايد به وجود مواردي مانند شماره مجوز وزارت بهداشت و ذكر نام شركت سازنده و شركت واردكننده فرآورده،‌ شماره سري ساخت و همچنين تاريخ توليد و انقضا روي برچسب فارسي توجه كرد.
 

تصميم با خودتان است، مي‌توانيد مانند «سحر» با يک انتخاب اشتباه و يک اعتماد نابه‌جا خدايي ناکرده تا يک قدمي مرگ هم برويد يا مي‌توانيد با استفاده از روش‌‌هاي علمي، لذت لاغري را براي هميشه بچشيد.



نظرات شما عزیزان:

senator
ساعت18:31---12 ارديبهشت 1390
salam manon sar zadi
bazam bia pishaaaaaaaaaaaaaam


nima
ساعت16:47---12 ارديبهشت 1390
سلام دوست خوب من.. من هم شما را لینک کردم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

آرشیو مطالب
پيوند ها
امکانات
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 326
بازدید کل : 8707
تعداد مطالب : 66
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1